Brownsberg & Braamspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Klink - WaarBenJij.nu Brownsberg & Braamspunt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Klink - WaarBenJij.nu

Brownsberg & Braamspunt

Blijf op de hoogte en volg Amy

19 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

En zo zijn we alweer bijna toe aan week 7! Wat ze zeggen is waar, dat als je het leuk hebt dat de tijd dan vliegt. De dagen lijken hier met twee keer knipperen soms alweer voorbij te zijn. Maar wat wil je, ik geniet ieder moment volop van alles om mij heen. Niets gaat vervelen omdat alles nieuw/ interessant blijft.

Vorige weekend hadden we een druk weekend voor de boeg, waarin we als echte kroegentijgers 3 dagen achter elkaar zijn uitgeweest. Vrijdag was een rustig dagje omdat we op kracht moesten komen voor het weekend haha! Bij de Hermitagemall hebben we bij de coffee corner een super lekkere ijskoffie gehad! Ik ben gelijk helemaal fan!

Zaterdag zijn we naar brownsberg geweest. Nadat we om ongeveer 9 uur thuis werden opgehaald werden we door onze stoere taxi chauffeuse naar de top van de berg gebracht. En dat lijkt allemaal best aardig tot je aan de voet van de berg staat, waar de verharde wegen ophouden en je doorgaat over wegen van, hoe kan het ook anders, bruinachtig zand vol met diepe kuilen. Halverwege hebben we nog een uur stilgestaan omdat we moesten wachten op een auto met een 4wiel aandrijving, deze mocht ons op een stijl, glad stuk de berg op trekken. Natuurlijk moet je dat eens in je leven hebben meegemaakt dus ben ik samen met wat anderen in het busje blijven zitten terwijl deze omhoog gesleept werd, wat een ervaring! Eenmaal op de top van de berg bleek de hobbelige rit het helemaal waard, wat een uitzicht! Na wat plaatjes schieten zijn we naar de Leoval gelopen over een soort half mens half natuurachtig aangelegd pad. Met traptreden waar je soms een halve meter naar beneden ging en soms 5 centimeter. Ik kan nu met trots vermelden dat ik onder de waterval heb staan ‘douchen’! Wie had dat gedacht, baden & afwassen in de rivier in Botopasie en nu dit, de natuur blijft hier verbazen.

En dan maandag, holi phagwa! Wat een betoverend mooi feest was dat! Stiekem had het wel wat weg van de meelmaandag op de kermis, dus ik voelde mij helemaal thuis. Het feit dat ik spierpijn in mijn rechter bovenarm hebt zegt misschien iets over mijn waardeloze conditie, maar het zegt ook dat ik mensen goed met poeder heb kunnen besmeuren. Ik heb de hele dag met volle teugen genoten. Het schoonmaken die avond koste alleen wat meer moeite want ik was ondertussen bijna zwart (dit is een goed voorbeeld van dat wanneer je alle kleuren met elkaar mixt je dus zwart krijgt). Na 5 dagen is mijn rug nog steeds een beetje groen, dat is dan weer een beetje jammer.

Disdag begon ik dan voor het eerst met zelfstandig lesgeven. Het was maar een kort dagje maar ik had er genoeg (gezonde) spanning door. Maar het lesgeven ging fijn, ook al is het zo anders dan in Nederland. Ik kon zien hoe er op een gegeven moment een lampje ging branden bij de leerlingen, en hoe ze de opdracht opeens leuk begonnen te vinden.
Woensdag gaf ik mijn eerste theorieles aan jaar 2, want wanneer je het hier over je leerdoelen hebt wordt je daar gelijk mee aan het werk gezet. Waar ik uit mijn afgelopen half jaar stage heb meegenomen dat ik meer met het bord moet werken en het eindeloze leerdoel dat ik meer theorie wil leren wordt hier mooi in samengesmolten. Want ja echt materiaal hebben we niet in het lokaal, dus theorie wordt uitgelegd aan de hand van voorbeelden die ik zelf op het bord teken. Een hele uitdaging dus. Het mooie is dat ik dit volgende week ook met jaar 1 mag doen, dus ik ben lekker bezig met mijn leerdoelen.

Donderdag deden we (weer) mee met het beerpong toornooi in cafe Loco en hierbij moet ik even vermelden dat Nienke en ik puur beter waren dan de vorige keer! We gingen hartstikke goed en waren in de race voor een fles drank. Maar de hoeveelheid bier eiste zijn tol en de laatste paar potjes zijn helaas verloren. Maar het was weer een goede avond en dit keer heb ik meer dan 1 bekertje geraakt, wat toch al heel wat is voor mij!

Vrijdag is sinds deze week mijn vrije dag en die hebben we gelijk goed besteed. We zijn naar Braamspunt geweest om zeeschildpadden te zoeken. Na een geweldige boottocht waarbij we nog eens dolfijnen en rode ibissen tegen kwamen we rond 6 uur aan op het eiland. De schildpadden leggen hun eitjes in het donker dus het was goed zoeken om ze te vinden. Maar we hebben ze gevonden! En wat was het prachtig! We hebben verschillende schildpadden gezien die hun kuil aan het graven waren. Bij deze mochten we niet te dichtbij komen omdat ze dan in de stres zouden kunnen schieten. Maar uiteindelijk op de terugweg naar de boot vonden we er eentje die al eieren aan het leggen was! Het was echt super bijzonder om mee te mogen meemaken.

Wist je dat:
• Zeeschildpadden hun eitjes in het donker leggen omdat dit wel 2 uur duurt
• Ze blind raken van wit ligt, en er dus alleen met rood licht bij hen in de buurt mag worden geschenen.
• Het 6 weken duurt voordat de eitjes uitkomen, en het liefst bij volle maan.
• Een zeeschildpad ongeveer 100 tot 120 eitjes per keer legt.

Volgende week begin ik met lessen volgen op het IOL. Ik ben toch wel een beetje gespannen voor wat ik moet verwachten. Maar dat komt vast wel allemaal goed.

Lobi mensen! Ik ga weer verder met genieten!

x

  • 19 Maart 2017 - 15:54

    Ingrid:

    Ha je verslagen worden al langer!! Leuk!!! Spreek je snel!! Xx

  • 19 Maart 2017 - 16:19

    Mam:

    Supersupersuper, wat zie en beleef je toch veel. Prachtig!! Leuke foto's.
    xx mam

  • 19 Maart 2017 - 17:55

    Corry Van Klink :

    Wat een mooi verhaal ik zit er midden in en geniet er van , wat een n ,mooie tijd hebjij daar groetjes oma xx

  • 20 Maart 2017 - 09:41

    Anita:

    Hoi Amy,

    Het klinkt als een prachtig avontuur so far.
    Geniet er van.
    Suc6 met lesgeven en de studie.

    Groeten tante Anita.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Mijn buitenlandse minor zal zich afspelen in Paramaribo - Suriname. Van 6 februari tot en met 4 Juli zal ik daar gaan lesgeven, les volgen en een onderzoek doen.

Actief sinds 02 Feb. 2017
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 97573

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 04 Juli 2017

Paramaribo

Landen bezocht: