"Fa a waka?" - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Klink - WaarBenJij.nu "Fa a waka?" - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Klink - WaarBenJij.nu

"Fa a waka?"

Blijf op de hoogte en volg Amy

07 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk was het gisteren dan zo ver, of eigenlijk vorige week vrijdag. Toen was het zeker dat ik 6 februari zou vliegen richting Paramaribo! 5 maanden toch een soort van alleen mijn eigen boontjes doppen. Voor de 100 mensen wiens vraag ik altijd heb ontweken of ik mijn koffer al had ingepakt: dat ik zaterdag aan het einde van de middag pas gebeurt haha! Lekker optijd, alles op z’n Surinaams: komt wel goed!

De vliegreis van 9 uur is mij eigenlijk alles mee gevallen (als je 3 films kijkt en vrienden maakt vliegt de tijd zo voorbij)! Samen met de meiden ben ik uitgenodigd om zondag bij locals op verjaardag te komen en daar te komen eten. Super gezellig de mensen hier zijn tot nu toe echt hartstikke vriendelijk. Bij de paspoort controle werd er gelijk al met me geflirt haha!

Daryl heeft op weg van het vliegveld naar Paramaribo ons het een en ander verteld. Het was lastig te luisteren en tegelijkertijd het uitzicht te bewonderen. Het is kleine regentijd en dus voor Surinaamse begrippen wat fris (evengoed nog 28 graden, maar met wind). Mensen lopen hier gewoon in lange broek terwijl het zweet al op mijn rug staat bij de gedachte ervan.

Vandaag had ik voorlichting op het iol (Instituut voor de Opleiding van Leraren) waar meer duidelijkheid zou komen over het komende half jaar. Maar om eerlijk te zijn weet ik nu alleen wie mijn instituutbegeleider is, en dat is een chinees. Wel zijn er nuttige tips gegeven door de politie voor onze veiligheid. Morgen bezoek ik mijn ‘stageadres’ en vanaf daar zal pas echt duidelijk worden wat er allemaal gaat gebeuren. Daryl is net ook mijn fiets wezen brengen (lees een rammelbak op wielen) dus vanaf morgen mag ik deelnemen aan het verkeer! Dat wordt nog wel even spannend want mensen toeteren hier continu, maar volgens Daryl is dat als bedankje, omdat je op moet schieten of omdat je voor mag. Dus eigenlijk om alles. Tevens heeft hij ons wat woordjes/ zinnetjes geleerd: 'Fa a waka' is 'hoe gaat het met je' & 'bakarme' is een blanke.

Vandaag ben ik samen met Leanne en Janet met de bus naar het iol naar huis gegaan, en dat gaat toch even anders dan dat het in Nederland gaat. Mensen stappen hier gewoon uit een nog rijdende bus, of stappen al rijdend in wauw, daar moet ik nog wel even mee oefenen denk ik.

Ik nog wil iedereen die in het boekje heeft geschreven hartstikke bedanken voor de lieve woorden. Ik deed me echt wel wat toen ik dat las op Schiphol.

xx

  • 07 Februari 2017 - 19:43

    Buuf Janny :

    Wat al veel beleeft! Veel plezier!

  • 08 Februari 2017 - 09:39

    Corry Vanklink:

    Gezellig zo, n verslag ik hoop nog vaak over je te horen het ga je goed xx

  • 08 Februari 2017 - 13:54

    Anita Wijnker :

    Hoi Amy,
    De start van het avontuur is goed verlopen lees ik.
    Fijn. Veel suc6 daar voor de klas en geniet vooral volop.
    Groeten tante Anita.

  • 08 Februari 2017 - 14:22

    Vincent:

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Leuk om dit blog bij te houden.
    Veel succes en maak er iets onvergetelijke van.
    Groetjes...

  • 10 Maart 2017 - 02:07

    Randell Moesnadi:

    **'bakra' betekent blanke persoon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Mijn buitenlandse minor zal zich afspelen in Paramaribo - Suriname. Van 6 februari tot en met 4 Juli zal ik daar gaan lesgeven, les volgen en een onderzoek doen.

Actief sinds 02 Feb. 2017
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 97577

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 04 Juli 2017

Paramaribo

Landen bezocht: