Lobi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Klink - WaarBenJij.nu Lobi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Amy Klink - WaarBenJij.nu

Lobi

Blijf op de hoogte en volg Amy

13 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Het is gek om te weten dat ik alweer een week in Paramaribo ben. Vorige week rond deze tijd (Surinaamse tijd dat wel) lande ik op het vliegveld. Toch voelt het niet als een week maar misschien toch ook een klein beetje wel. Het is een moeilijk te omschrijven gevoel.

Vorige week had ik nog geen echte verplichtingen het was meer oriënteren en op kennis maken met mijn begeleiders voor het komende halfjaar. Vrijdag heb ik kennis gemaakt met mevrouw Ellis, mijn begeleidster op het Albert Cameron Instituut, ik ga onder haar begeleiding lessen in HAVA geven wat staat voor handvaardigheid. Komende maand staan vooral in het teken van de lessen van Ditte, mijn medestagiair uit België. Zij is hier maar een maandje dus zij gaat de eerste maand voornamelijk haar verplichte uren draaien.

Dinsdag beginnen we al met lesgeven, mevrouw Ellis gooit ons gelijk goed in het diepe. Vandaag (maandag) hebben we geobserveerd en ik moet zeggen dat het mij alles meevalt. Ik was bang dat ik een autoritaire schoolomgeving terecht zou komen maar mevrouw Ellis heeft mij anders bewezen. Misschien komt dit ook omdat ik niet op een basisschool les ga geven maar op een school voor mensen die leren voor basisschool leraar (een soort pabo dus). Beetje bij beetje krijg begin in het schoolsysteem hier een beetje te begrijpen, maar het is lastig en heel erg anders.

Ik moet even een shout out doen naar mijn uber lieve huisgenootjes die mij continu op sleeptouw nemen. Echt wat een toppers en wat een leuke mensen! In mijn vrije week heb ik niet stil gezeten. We hebben een introductie geweest, zijn borrels wezen doen, zijn uitgeweest (en jeetje wat kunnen die mensen hier dansen) en zijn naar de film geweest. En dan verwacht je stiekem een toch wel vervallen bioscoopzaaltje maar niets was minder waar. Stoelen die achterover kunnen leunen en een mega groot scherm, wauw.

Gisteren ben ik samen met Leanne en Janet op verjaardag geweest bij de moeder van Anita, die we in het vliegtuig hadden ontmoet. Na een indrukwekkende Hindoestaanse kerkmis kwam de eerste ronde hapjes. O en alles was zo lekker! Het probleem was alleen dat we vlak daarna (na de mannen) al aan tafel gingen. Tip: zorg dat je zelf je bord opschept! Na het eten kwamen de bara (smaakt naar een soort oliebol maar dan met peper) & Trafasie (een soort loempia met kouseband) nog eens. En eten afslaan is hier echt een no go! Toen ik naar huis ging kreeg ik zelfs nog meer eten mee. Phoe wat zat ik vol maar het was ook allemaal zo lekker!
Tevens heb ik daar de basis beginselen van roti leren maken! Tenminste ik kan de roti pannenkoek een soort van bakken, het is nog niet veel maar we moeten ergens beginnen haha!

  • 14 Februari 2017 - 09:37

    Anita Wijnker:

    Veel suc6 met je eerste werkweek.
    Wat fijn om te lezen dat er veel aardige mensen zijn die je op weg helpen.

    Groeten, tante Anita.

  • 14 Februari 2017 - 09:45

    Meike:

    Zo superleuk om te lezen Eem!
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt!
    Enne, die roti mag je wel eens voor ons maken,
    als we weer eens hapjes avond hebben ;)

    Liefs Meike

  • 14 Februari 2017 - 13:52

    Ingrid:

    Leuk verslag Eems!
    Have fun en succes!

    Xx ing

  • 14 Februari 2017 - 14:30

    Corry Van Klink:

    Wat een gezellige boel daar en wat een lieve vrienden.,om je heen ,geniet er van
    nu begint het ,ik hoop dat het zo leuk blijft
    succes ik hoop nog veel van je te lezen xxx oma

  • 14 Februari 2017 - 18:52

    Audrie :

    Geniet ervan daar! Ben blij dat je het naar je zin hebt! Liefs

  • 14 Februari 2017 - 22:24

    VIncent:

    Tof dat je zo fijn bent ontvangen en al helemaal wordt ondergedompeld in het Surinaamse..
    Ik ben ook heel benieuwd naar de lessen die je gaat geven en hoe het contact verloopt met de leerlingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amy

Mijn buitenlandse minor zal zich afspelen in Paramaribo - Suriname. Van 6 februari tot en met 4 Juli zal ik daar gaan lesgeven, les volgen en een onderzoek doen.

Actief sinds 02 Feb. 2017
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 97572

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 04 Juli 2017

Paramaribo

Landen bezocht: